Zentrum für Sportmedizin der Bundeswehr
governmentWarendorf, Germany
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Top-cited papers from Zentrum für Sportmedizin der Bundeswehr
The relationship between trunk strength and athletic performance is well known. In the past, trunk strength and athletic performance were measured in field tests. Previous studies encouraged sport-specific analyses. The goal of this study was to investigate whether there is a relation between ergometrically measured treadmill or bicycle endurance and isokinetic trunk strength. This retrospective analysis included 1334 bicycle and 1838 treadmill ergometry examinations in 1149 subjects. Bicycle and treadmill ergometer performance were analysed in relation to isokinetic trunk strength. Statistics were performed by Pearson correlation and mixed or generalised linear models. Higher treadmill and bicycle power correlated with higher isokinetic trunk strength, with highest absolute trunk strength in the treadmill group. For both running and cycling endurance, a positive correlation with trunk strength could be quantified in regression models. Increased ergometry endurance and lower flexion/extension ratios are connected weakly. Ergometry performance had the strongest correlation with extension trunk strength (r=0.312-0.398 for bicycle ergometry and r=0.168-0.229 for treadmill ergometry, p<0.001). We encourage prospective studies using both kinds of ergometry to evaluate the effect of trunk strengthening to enhance sport-specific endurance performance. Weight-adapted trunk strength values showed overall greater correlation to trunk strength and we recommend the use of weight-adapted values.
BACKGROUND: Sickness-related absences are of particular importance both in the German armed forces and in the civilian sector. THE AIM OF THIS STUDY: was to analyze the incidence of sick leave among soldiers in comparison to the working population covered by the statutory health insurance (SHI) system. METHOD: According to the systematics of the SHI, the key figures on incapacity to work in the period 2008-2018 are calculated in an age- and gender-standardized manner. Likewise, a list of the TOP 20 ICD-10 diagnoses in relation to incapacity to work was determined, and their average annual rates of change were calculated for trend analysis. RESULTS: The annual rate of sick leave among soldiers was between 1.5 and 2.3%, which was lower than that of the SHI (3.1 to 5.0%). The duration of illness (sick days per case) among soldiers was between 9.0-15.6 days per year, compared with 10.9-14.4 days in the SHI system. The sickness frequency (cases per 100 persons) was lower among soldiers (48.2-75.0 cases) than in the SHI (96.8-131.0 cases). Most days of absence among soldiers were due to "respiratory infections (J06)" with 13.2%, "stress reactions (F43)" with 8.7%, "other infectious gastroenteritis and colitis (A09)" with 6.5%, "back pain (M54)" with 4.4% and "depressive episode (F32)" with 4.0% of all days of absence and were comparable to the values in SHI. "Depressive episode (F32)", "injuries (T14)", sreactions (F43)", "respiratory infections (J06)" and "pregnancy complaints (O26)" showed the highest rates of increase of+6.1% to+3.6% of days off work. CONCLUSION: For the first time, it was possible to compare the sickness rate of soldiers with that of the general population in Germany, which may also provide indications for further measures for primary, secondary and tertiary prevention. The lower sickness rate among soldiers compared with the general population is mainly due to a lower incidence of illness, with a similar duration and pattern of illness, but with an overall upward trend. The ICD-10 diagnoses "Depressive episode (F32)," "injuries (T14)," "stress reactions (F43)," "acute upper respiratory tract infections (J06)" and "pregnancy complaints (O26)," which are increasing at an above-average rate in relation to the number of days absent, require further analysis. This approach seems promising, for example, to generate hypotheses and ideas for further improvement of health care.
BACKGROUND: Continuous passive motion (CPM) of the shoulder is predominantly used during postoperative rehabilitation of the shoulder girdle. It is often used after rotator cuff repair (RM suture). Incapacity to work and therapy of shoulder diseases cause significant costs for the healthcare system in Germany. METHODS: In a literature analysis, studies and reviews of the CPM treatment in scientific databases were therefore identified and analysed with regard to the functional outcome particular after shoulder joint surgery. The quality of the studies was evaluated using the Cochrane Collaboration's Risk of Bias Tool. RESULTS: After rotator cuff suturing, clinical studies have predominantly shown a faster improvement in pain level and shoulder mobility when using CPM treatment compared to other forms of treatment. In the case of frozen shoulder, only studies with the scope of CPM in conservative treatment could be identified. Here predominantly faster pain reduction could be observed. Studies addressing CPM in the therapy of Impingement of the shoulder, fracture of the humeral head or arthroplasty of the glenohumeral joint could not be identified. The health economic effects of CPM use are controversially discussed. In the available studies, equipment and other costs are assessed differently. CONCLUSION: The analysed clinical studies showed overall positive effects, e. g. a faster improvement of pain level and shoulder mobility, in the postoperative therapy of the shoulder after rotator cuff repair as well as in the conservative therapy of shoulder stiffness for the CPM treatment compared to other forms of treatment. For other entities no meaningful studies are available in the literature to date. Since the health economic effects of the use of CPM have been discussed controversial so far, potential health economic benefits of the use of CPM treatment should be evaluated in future studies.
Zusammenfassung Hintergrund Sportmedizinische Untersuchungen zur Überprüfung der körperlichen Fitness in der körperlich als hoch belastet geltenden Berufsgruppe der Soldaten umfassen Parameter zur Abschätzung kardiovaskulärer Risikofaktoren und Fitness. In diesem Kontext stand die Bestimmung der Rumpfkraft bisher nicht im Fokus. Ziel der vorliegenden Studie war es daher, Zusammenhänge zwischen kardialen Fitnessparametern und isokinetischer Rumpfkraft bei einer solchen Berufsgruppe genauer zu betrachten. Material und Methoden In der retrospektiven explorativen Querschnittserhebung wurden Messwerte isokinetischer Rumpfkraft, Laufbandergometrie, Sprinttest und Waist-to-Height-Ratio von 376 Soldaten mit körperlich fordernden Verwendungen mittels deskriptiver Statistik und Pearson-Korrelationsanalyse ausgewertet. Ergebnisse Zwischen den Parametern der isokinetischen Rumpfkraftmessung und Ergometrie oder WHtR konnten keine signifikanten Korrelationen nachgewiesen werden. Die Korrelationsanalyse des Flexions-/Extensionsverhältnisses der isokinetischen Rumpfkraft mit der läuferischen Schnellkraft, ergab schwache positive Zusammenhänge für das maximale Drehmoment (r=0,161; p=0,002), für die verrichtete Arbeit (r=0,149; p=0,005) und für die durchschnittliche Leistung (r=0,157; p=0,003). Schwache, aber signifikante Zusammenhänge konnten im Rahmen der Ergometrie bei 4 mmol Laktat zwischen Herzfrequenz und WHtR (r=− 0,193; p<0,001) sowie Geschwindigkeit und WHtR (r=− 0,269; p<0,001) ermittelt werden. Schlussfolgerung Rumpfkraftmessung und kardiale Ausdauerleistungsfähigkeit erlauben keine wechselseitigen Rückschlüsse. Eine optimale Abschätzung der körperlichen Leistungsfähigkeit wird durch alleinige Bestimmung von kardialer Ausdauer und Risiken nicht erreicht. Die zusätzliche Bestimmung der isokinetischen Rumpfkraft ist wertvoll für eine genauere Einschätzung von muskuloskelettaler Leistungsfähigkeit bei körperlich belastetenBerufsgruppen, wie Soldaten.
Das Vorliegen von Beeinträchtigungen und Behinderung betrifft eine relevante Anzahl von Personen in Deutschland, verbunden mit individuellen Teilhabestörungen. Die Teilhabe am Sport ist auch für Menschen mit Behinderungen aus präventivmedizinischer Sicht und als Teil des Krankheitsbewältigungsprozesses von herausragender Bedeutung. Dies erfordert eine kompetente, auf einer gezielten sportmedizinischen Untersuchung beruhende Beratung. In einem mehrstufigen konsensualen Prozess wurden durch die Experten des Komitees „Behindertensport“ der GOTS die Zielsetzung eines Leitfadens zur sportmedizinischen Untersuchung definiert und praxisorientiert präzisiert. Grundlage für die Erstellung der Handlungsempfehlungen waren neben sportmedizinischen Untersuchungsstandards jahrelange Erfahrungen bei der fachspezifischen Betreuung von Menschen mit Behinderung. Der hier vorgestellte Leitfaden stellt eine praxisorientierte Handlungsempfehlung für die Untersuchung von Menschen mit Beeinträchtigungen und Behinderung dar, um deren Teilhabe am Sport zu unterstützen und damit deren Lebensqualität zu verbessern. Impairments and disabilities affect a relevant number of persons in Germany associated with participation impairments. Participation in sport is of outstanding importance for people with a disability as part of the disease management process and from a preventive medical point of view. This requires competent advice based on a targeted sports medical examination. In a multi-stage consensual process, the experts of the Committee “Disabled Sports” of the GOTS defined the objectives of a guideline for sports medicine examination and specified them in a practice-oriented manner. In addition to sports medicine examination standards, the basis for the preparation of the recommendations for action was years of experience in the specialist care of people with disabilities. The guideline presented here represents a practice-oriented recommendation for the investigation of people with a disability in order to support their participation in sport and thus improve their quality of life.
Zusammenfassung Zusammenfassung Physiologische Erhöhungen der Kreatinin-Kinase nach körperlicher Betätigung sind häufig und ein sinnvoller Cut-off-Wert besteht dabei nicht. Die Stufendiagnostik bei einer seltenen Ursache hierfür und nach Auftreten einer Rhabdomyolyse wird in dieser Arbeit dargestellt. Anamnese Ein 36-jähriger Soldat entwickelte nach starker körperlicher Belastung ein akutes Nierenversagen aufgrund einer Rhabdomyolyse. Untersuchung und Diagnostik Sportlicher Habitus, CK-Elevation bei hochnormalen Retentionswerten. Nach Stufenbelastung auf dem Fahrradergometer massiver CK-Anstieg. Anschließend Sportkarenz und Einleitung einer Stufendiagnostik. Therapie und Verlauf Die humangenetische Diagnostik konnte eine erbliche Myopathie des Fettstoffwechsels (VLCAD-Mangel) nachweisen. Eine individualisierte Leistungsdiagnostik ist zur Ermittlung der sicheren Belastungsgrenze herangezogen worden. In der sportlichen Erprobung dieser Leistungsgrenzen konnte keine übermäßige CK-Aktivierung festgestellt werden. Folgerung Die hier bestehende spät auftretende Variante des VLCAD-Mangels ist durch rezidivierende Rhabdomyolysen gekennzeichnet, welche nach starker körperlicher Belastung, Fastenperioden oder Dehydratation auftreten können. Die körperliche Belastung kann nach Bestimmung der individuellen Toleranz fortgesetzt werden.
Zusammenfassung Hintergrund Im Zusammenhang mit psychischen Erkrankungen wird häufig ein Nachlassen der körperlichen Leistungsfähigkeit (KLF) beobachtet, was Folgen für das Auftreten von Teilhabestörungen nach sich ziehen kann. Eine diese Komorbidität berücksichtigende fachübergreifende Betreuung psychisch Erkrankter wird gefordert, stößt jedoch an Grenzen der praktischen Umsetzbarkeit. Die KLF ist bei der sozialmedizinischen Beurteilung der Erwerbsfähigkeit ein wichtiger Parameter. Ziel der Studie war es zu untersuchen, ob sich im Rahmen einer berufsbezogenen interdisziplinären und individualisierten Langzeitrehabilitation von Soldatinnen und Soldaten ausgewählte Parameter der Fitness und der Rumpfkraft sowie kardiovaskulärer Risikofaktoren im Vergleich zu einer zu rehabilitierenden Kontrollgruppe ohne psychische Erkrankung verbessern lassen. Material und Methoden In einer retrospektiven Längsschnittuntersuchung wurden 116 Verläufe (über 25,9 ± 12,8 Monate) von Reha-Patienten, die aufgrund von orthopädischen Einschränkungen (n=22) und/oder PTBS-Diagnose (n=94) Rehabilitationsmaßnahmen erhalten haben, anhand der Befunde von Fahrradergometrien und isokinetischen Rumpfkraftmessungen sowie ausgewählten Laborparametern ausgewertet. Die statistische Analyse erfolgte bei fehlender Normalverteilung mittels Friedman- und Kruskal-Wallis-Tests. Ergebnisse Während die maximale Leistungsfähigkeit in der Fahrradergometrie in der Kontrollgruppe von Patienten mit ausschließlich orthopädischen Einschränkungen im Median um 22,28 % (p=0,001) gesteigert werden konnte, lag diese Steigerung bei Patienten mit zusätzlicher oder ausschließlicher PTBS bei 5,46 % (nicht signifikant). Die Leistung an der 4 mmol-Lactatschwelle konnte in beiden Gruppen signifikant verbessert werden. In der isokinetischen Rumpfkraftmessung konnten für beide Gruppen kaum relevante Leistungssteigerungen beobachtet werden. Cholesterin, Triglyzeride und Harnsäure im Blutveränderten sich im Verlauf marginal. Schlussfolgerungen Eine klinisch relevante Steigerung der körperlichen Leistungsfähigkeit von psychisch erkranktem militärischem Personal erscheint in der Langzeitbeobachtung im Rahmen eines umfangreichen rehabilitativen Angebots im Gegensatz zu nicht psychisch erkranktem militärischen, rein orthopädisch zu rehabilitierendem Personal, schwerer erreichbar. Eine Verbesserung der Grundlagenausdauerleistungsfähigkeit war in beiden Gruppen möglich. Das kardiovaskuläre Risikoprofil bei einer Studienpopulation jungen Alters war nicht signifikant verbesserbar.
BACKGROUND: Spiroergometry is important for modern performance diagnostics, and reference values have been evaluated for bicycle and treadmill ergometers. The aim of this study is to assess the comparability of bicycle and hand-crank spiroergometry and its associated parameters, as hand-crank spiroergometry can be used during rehabilitation in patients with definitive or temporally impairment of the lower extremity. METHODS: Thirty-seven healthy volunteers completed 2 exhausting performance diagnostics on hand-crank and bicycle spiroergometry. Participants' anthropometric characteristics, maximum power, multiple exertion criteria, maximum aerobic capacity, and maximum heart rate were detected, and ventilatory and metabolic thresholds were determined. RESULTS: The maximum power, maximum heart rate, maximum aerobic capacity, and ventilatory thresholds were significant higher on the bicycle ergometer (P < .001). The metabolic thresholds occurred on higher lactate values on the hand-crank ergometer. Equations for calculating maximum aerobic capacity from the maximum power measured in either hand-crank or bicycle ergometer could be found through regression analysis. CONCLUSIONS: Although there are problems in interpreting results of different ergometries due to severe physiology differences, the equations can be used for patients who are temporally unable to complete the established ergometry due to a deficit in the lower extremity. This could improve training recommendations for patients and para-athletes in particular.
In consequence of a car accident a 20-year-old woman with bilateral fractures of the femur and an unilateral lower leg fracture was treated with external fixation. Afterwards she was soporific with signs of impaired consciousness and required intubation and intensive medical care surveillance. A cerebral fat embolism syndrome could be detected as the reason, which was characterized by acute respiratory insufficiency, neurological symptoms and petechiae. Subsequently, definitive treatment was performed by intramedullary nailing. After neurological and orthopedic rehabilitation no performance inhibiting limitations remained.
Fragestellung Der Knick-Senk-Fuß ist die häufigste Fußdeformität im Kindes- und Jugendalter. Im Alter bis zu 6 Jahren gilt der Knick-Senk-Fuß als physiologisch. Die konservative Therapie stützt sich vor allem auf krankengymnastische Beübung Einlagenversorgung. Neben stützenden/korrigierenden Einlagen werden auch sensomotorische Einlagen verwendet. Im Hinblick auf die Effekte und klinische Wirksamkeit von Einlagen gibt es momentan wenig aussagekräftige Studien. Ziel der Studie war es, den Effekt von stützenden und sensomotorischen Einlagen auf die fußwölbungsstützende Muskulatur des Unterschenkels bei Kindern mit Knick-Senk-Fuß zu prüfen und zu vergleichen.
Fragestellung Das subacromiale Impingement ist eine der häufigsten Diagnosen in der orthopädischen Sprechstunde. Oft wird eine MRT zur Abklärung der Beschwerden durchgeführt. Ziel der Arbeit war es zu prüfen, wie sich das Auftreten typischer radiologischer Befunde, die sich bei der Verdachtsdiagnose subacromiales Impingement zeigen können, mit der klinischen Symptomatik und Funktionseinschränkung korrelieren.
BACKGROUND: In adults, flexible symptomatic flat foot is treated conservatively with supportive foot orthoses. Sensorimotor foot orthoses, however, are controversial due to insufficient data. PURPOSE: Comparison of the effectiveness of sensorimotor and supportive foot orthoses in adults. MATERIAL AND METHODS: In 73 patients, in addition to foot gymnastics, supportive, sensorimotor or placebo insoles were compared over 3 measurement points during 1 year as part of a double-blind, prospective, randomised placebo-controlled clinical trial using Numeric Rating-Scala, the Foot and Ankle Disability Index, as well as pedobarography and valgus index. The statistical analysis was performed using ANOVA with repeated measures. RESULTS: The valgus index increased significantly with supportive foot orthoses. In the follow-up, the foot contact area was only significantly reduced with sensorimotor foot orthoses in static and dynamic measurements. Supportive foot orthoses led to a faster reduction in pain, but without reducing the contact area of the foot. There were no relevant differences in functionality. CONCLUSIONS: The reduction of the contact surface in combination with sensorimotor foot orthoses shows the potential for muscular addressing of the flexible flat foot. There were no disadvantages compared to other treatments. Supportive foot orthoses led to a faster reduction in subjective complaints, but appear to weaken the muscles supporting the arch of the foot. In the longer term, consistent foot muscle training also appears to be effective, as wearing placebo foot orthoses also led to an improvement in subjective well-being without significant biomechanical changes.
Correction to: Analyse der krankheitsbedingten Fehltage von Soldatinnen und Soldaten der Bundeswehr von 2008 bis 2018 Teil 1: Retrospektive Analyse mit Vergleich zur Gesetzlichen KrankenversicherungGesundheitswesen eFirstDOI: 10.1055/a-1987-5847